Grand Hotel

Time started: 12.15
Listening: I'm Learnin' the Charleston - The DeJohn Sisters


De nieuwste M-Lab productie is Grand Hotel van Luther Davis (script), George Forrest (muziek en liedteksten), Robert Wright (muziek en liedteksten) en Maury Yeston (additionele muziek en liedteksten). De musical werd gebaseerd op Vicki Baum's roman Menschen im Hotel


Flyer Grand Hotel


Dokter Otternslag (Boy Ooteman) leidt het publiek de wereld van het Grand Hotel binnen. Iets dat eigenlijk al gebeurd zodra men plaats neemt. Er wordt namelijk gespeeld tussen en om het publiek heen. In zijn rol van verteller wordt nooit meer duidelijk over dit personage dan dat de goede man wenst te sterven en elke dag bijtekent voor één extra nacht in het luxe hotel. Hij introduceert een aantal hotelgasten aan ons: Baron Felix von Gaigern (Jamai Loman), typiste Flaemmchen (Jeske van de Staak), zakenman Hermann Preysing (Tony Neef), prima ballerina Elizaveta Grushinskaya (Trudi Klever) en haar kleedster Raffaela Ottanio (Nelleke Zitman). Dan arriveert de Joodse boekhouder Otto Kringelein (Ad Knippels). De hotelmanager (Käthe Staallekker) weigert hem in eerste instantie toe te laten tot het hotel maar wanneer de jonge baron heeft vastgesteld dat Kringelein geld heeft helpt hij hem met het verkrijgen van een hotelkamer. De baron wordt zelf achtervolgt door een gangster (Frank van Hengel) waaraan hij geld verschuldigd is en daarom is hij genoodzaakt om te stelen.





Het verhaal speelt zich af in het Berlijn van 1928. De economische crisis staat op het punt te beginnen. Dit in combinatie met de aanzwellende rassenhaat maakt dat een link naar 2012 snel gemaakt is. Qua thematiek een goede keuze maar uit Grand Hotel blijkt niets meer dan een waarschuwing. En hoewel de waarschuwing gegrond is maakt de dunne verhaallijn, die te wijten is aan het grote aantal personages, dat er nauwelijks een boodschap overkomt. 

Een vergelijking met de musical Cabaret is snel getrokken. De musicals hebben dezelfde thematiek. Waar Cabaret zich begin jaren '30 in Berlijn af speelt, vindt Grand Hotel plaats in diezelfde stad in 1928. Bovendien worden beide musicals gekenmerkt door een zekere fragmentarische opzet. In deze laatste overeenkomst schuilt echter ook het grootste verschil. Cabaret is opgezet als een afwisseling van revue liedjes (optredens in de Kit Kat Klub) en spelscènes die de voortgang van het verhaal beogen. Het fragmentarische in Grand Hotel wordt veroorzaakt door de vele introducties van personages die nodig zijn. Daar bovenop zijn er een aantal dansscènes die niet bijdragen aan het verhaal. Hoewel ze in zeer beperkte mate wel verbonden zijn aan de thematiek van de voorstelling maken ze het geheel nog onsamenhangender. Logischer zou het zijn wanneer de bijna irrelevante dansscènes plaats zouden maken voor een verdere verdieping van de personages en hun verhaallijnen.


Jeske van de Staak als Flaemmchen en Ad Knippels als Otto Kringelein op de voorgrond.
Op de achtergrond Nadine Termeer, Anne-Marijn Smulders en Moniek Boersma.


Ik was getuige van een eerste try-out en dit betekend veelal dat een voorstelling nog moet groeien. Dat was gister zeker het geval maar bovendien zag ik de voorstelling in het M-Lab terwijl deze eigenlijk werd gemaakt met de te spelen voorstellingen in hotel The Grand in gedachte. Ik kan voorstellingen die overeind blijven met een minimum aan decor vaak waarderen. Maar in dit geval miste ik een duidelijk neergezette sfeer en ik denk dat bij Grand Hotel in M-Lab de sfeer die The Grand uitademt zeker wordt gemist. Juist omdat er een veelvoud van personages is komt geen van hen echt onder je huid te zitten. De setting van The Grand draagt er vermoed ik toe bij dat de toeschouwer de musical meer als het verhaal van een gehele maatschappij gaat zien i.p.v. het verhaal van een aantal tamelijk oppervlakkige personages.


Een deel van de cast, band en creatives van Grand Hotel in hotel The Grand.
Fotografie: Matthijs van Heerikhuize


Regisseur Ursul de Geer kiest er in zijn casting voor om acteerkwaliteiten het te laten winnen van zangkwaliteiten. Dit uit zich in de casting van een aantal acteurs in zangrollen. Waar Trudi Klever er nog enigszins mee weg komt om veel te zingen met haar spreekstem, is het echt vervelend om naar de zangstukken van Nelleke Zitman te luisteren. Haar mooie spel kan dat helaas niet goed maken. Ook musicalperformers Jamai Loman en Jeske van de Staak brengen het er vocaal niet geheel vlekkeloos vanaf maar ik heb goede hoop dat, naar mate de voorstelling groeit, hun vocale schoonheidsfoutjes worden weggepoetst.


Tony Neef als Hermann Preysing en Boy Ooteman als Dokter Otternslag


Wat deze voorstelling van M-Lab interessant maakt is jammer genoeg slechts in beperkte mate de thematiek. Wel is de manier waarop M-Lab de musical speelt, rondom het publiek, boeiend. Wellicht draagt deze keuze ook bij aan het fragmentarische karakter, maar het voordeel (de toeschouwer maakt deel uit van Grand Hotel/van de maatschappij) is mijns inziens een goede reden om het op deze manier te spelen. Tot slot zijn er nog de uitstekende band, de fijne muziek en de goede zang en spel van het ensemble die Grand Hotel de moeite waard maken.


V.l.n.r.: Jasper van Dijk, Anne-Marijn Smulders, Freek Heuvelmans, Moniek Boersma, Rafael van der Maarel,
Pien van Gerven en Frank van Hengel


Vanavond is een tweede try-out te zien in M-Lab en daarna zal de voorstelling van 28 april t/m 6 mei te zien zijn in Sofitel The Grand aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam. Meer informatie en kaartjes zijn te verkrijgen op www.m-lab.nl.


Time ended: 14.55
Listening: He Loves Me - The DeJohn Sisters


Scènefoto's in deze blog zijn van de hand van Bob Bronshoff. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...